گزارشی از نمایشگاه بینافرهنگی تصویرگری ایرانی و آلمان در برلین

گزارشی از نمایشگاه بینافرهنگی تصویرگری ایرانی و آلمان در برلین

سری نمایشگاه‌های دوجانبه تصویرگری که به‌منظور تبادلات فرهنگی و هنری بین‌المللی و با هدف ایجاد بسترمناسب برای رشد فعالیت های هنرمندان ایرانی در سطح جهانی و تبادل تجربیات هنری بین تصویرگران کتاب کودک ایرانی و آلمانی در کشورهای مختلف برگزارشده بودند، به‌صورت یک جمع‌بندی نهایی در یک مجموعه در کنار هم با نام “انارستان-اردبرلند” از روز جمعه ۲۲ مردادماه ۹۵ لغایت ۲۷ مرداد ماه به‌نمایش درآمد.

به نقل از روابط عمومی انجمن فرهنگی هنری تصویرگران در کارت دعوت این نمایشگاه آمده بود: ” مجموعه‌ای از بهترین تصویرگری معاصر ایران و آلمان” و در آن، آثار اوریجینال تصویرسازی ۱۶ تصویرگر معاصر از هر کشور، در کنار نمونه کتاب چاپ‌شده‌ی آنها به‌نمایش درآمد.
این نمایشگاه که توسط “تام آیگنهوفه” تصویرگر و طراح گرافیک ساکن برلین ساماندهی‌شده‌بود، از آن جهت اهمیت داشت که اولین سری نمایشگاه‌های دوجانبه تصویرگری بین این دو کشور، و حتی مهمترین نمایشگاه تخصصی درباره تصویرگری ایران در کشور آلمان محسوب می‌شود و بسیار بیشتر از آن‌چه که به‌نظر می‌رسد در شناساندن و دیده‌شدن تصویرگری ایران در آلمان –و در سطح بین‌المللی- موفق بوده‌است.
نام این نمایشگاه‌ها برگرفته از نام میوه‌های سرخ و سمبولیک هر دو کشور برگرفته‌شده است و در حاشیه هر نمایشگاه نیز کاتالوگی از آثار تصویرگران به‌چاپ رسید.

 untitled-1tf2brziq

از ویژگی‌های بارز این نمایشگاه این بود که آثار بدون شیشه روی دیوارها نصب شده‌بودند، که امکان تماشای از نزدیک و بدون هیچ واسطه فیزیکی را به بازدیدکنندگان می‌داد، و این امر باعث می‌شد که تجربه دیدن بین اصل آثار و چاپ‌شده آنها بسیار متفاوت باشد، که به‌خصوص در کارهایی که در آنها کلاژ و مواد مختلف به‌کار رفته‌بود، تجربه جدیدی را برای بازدیدکنندگاه ایجاد می کرد. کتابها نیز زیر هر کار بر سکویی قرار داده‌شده، یا در کنار آنها آویزان بود. حضور نسخه اصلی کتابها در نمایشگاه نیز، علاوه بر معرفی ناشران، امکان آشنایی مخاطب با انواع کیفیت چاپ و صحافی و صفحه‌آرایی کتاب‌های کودک این دو کشور را هم فراهم می‌کرد. از این‌نظر بعضی از کتابهای کودک ایرانی حاضر در نمایشگاه، با کیفیت بسیار مطلوب و در حد استاندارد جهانی، در تضاد با تعدادی دیگر بودند که تعجب مخاطبان را به‌خاطر ‌کیفت پایین کاغذ و چاپ و صفحه‌آرایی برمی‌انگیختند.

ویترین هایی که در نمایشگاه قرار داشت نیز، با آثار انار دست‌ساز و نقاشی‌شده‌ی تصویرگران ایرانی و آلمانی و همچنین تصاویری از نمایشگاه‌های قبلی تزئین شده‌بود و بخشی نیز برای فروش و معرفی کتابهای تصویرگری ایرانی و آلمانی، کاتالوگهای نمایشگاه‌های پیشین و ارائه کارتها و بروشورهای تصویرگری و حرفه‌ای در نظر گرفته‌شده‌بود.
همچنین گالری پیرامید دارای ساختمانی مدرن متشکل از چند طبقه در سطوح مختلف، با طراحی‌های متنوع است که باعث می‌شد بازدید از نمایشگاه یکنواخت نباشد و هر گوشه‌ی آن غافلگیری تازه‌ای برای بازدیدکنندگان داشته‌باشد، از جمله یک اتاق بازی که در بالاترین طبقه برای بازدیدکنندگان کودک آماده شده‌بود، همراه با اسباب‌بازی‌های دست‌ساز تصویرگران، از جمله یک عروسک پارچه‌ای چهل‌تکه غول‌آسا و یک پازل سه‌بعدی از مقوای بازیافتی، همراه کتابخانه‌ای برای تماشا و خواندن نمونه کتابهایی از تصویرگران این نمایشگاه، و تشک هایی برای لم دادن و مطالعه.
کارت دعوت نمایشگاه هم متشکل از پرتره‌های انتخاب‌شده از آثار هر تصویرگر در کنار هم و بدون ذکر نام بود و روی آن نوشته‌شده‌بود: “حدس بزن کدام یک ایرانی و کدام آلمانی هستند!” که اشاره ظریفی به کمرنگ‌شدن مرزهای فرهنگی بین مردم مختلف جهان داشت.

تصویرگران حاضر در این مجموعه عبارت بودند از:
نگین احتسابیان با کتاب “عروس و داماد در باران” از نشر خروس (نظر)؛
عطیه بزرگ سهرابی با کتاب “همینجوری” از نشر باغ آبی؛
علی بوذری با کتاب “پند چشمه” از نشر ایرابل،
هدا حدادی با کتاب “سارا، مربای سیب و رودخانه” از نشر علمی فرهنگی،
راشین خیریه با کتاب “موج های دریا یک بطری را به ساحل آوردند” از نشر چشمه،
مرتضی زاهدی با کتاب” ۱۰۰۰ زنیمو” از نشر آرامانگران پله،
امیر شعبانیپور با کتاب “طوطی و بقال” از نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،
فرشید شفیعی با کتاب “دس دسی، باباش میاد” از نشر خروس (نظر)،
نوشین صفاخو با کتاب “مردی برای دوستی “از نشر خانۀ ادبیات،
میترا عبداللهی با کتاب “اولین پادشاه جهان” از نشر خانۀ ادبیات،
علیرضا گلدوزیان با کتاب” نیم من بوق “از نشر نیستان،
نرگس محمدی با کتاب” من نمی ترسم” از انتشارات به نشر،
رضا مکتبی با کتاب “جادوی نقاشی” از نشر منادی تربیت،
عاطفه ملکی جو با کتاب “احمد آقا” از نشر باغ آبی،
حسن موسوی با کتاب “سبیل عمو” از نشر پیدایش
و فرشته نجفی با کتاب “پادشاه بهرام” از نشر گرندیر تصویرگران ایرانی این نمایشگاه و وهان بنز با کتاب”ولی من بدون آکاردئونم هیچی نیستم”، کلاوس اِنزیکات با کتاب “سگ به عنوان یک زیر دست”، کاترین اشتانگل با کتاب “قوی مثل خروس”، یوهانس لاشترُئر با کتاب “راینِکه روباه زیرک”، ولف اِرلبروخ با کتاب “گربههای کپنهاگ”، اوا موگِنتالِر با کتاب “پرندۀ خاکی کوچک”، تام آیگن هوفه با کتاب “سلام آفتابی از رقم آباد”، آنه-کاترین بل با کتاب “توبی و افراد پیر”، هنینگ واگِنبرت با کتاب “دزد دریایی و داروساز”، آندریاس تُپفِر با کتاب ” من باد هستم”، نادیا بوده با کتاب ” و به علاوه موهای زبر و زیبا هستند”، آنیکا زیمز با کتاب ” بهترین بابای دنیا”، اَتَک با کتاب ” پتر ژولیده”، آنیا چِپِتز با کتاب “دختر آب”، ینز بُنکه با کتاب “وارو-واژههای حیوانی” و الاف هایک با کتاب “گوروهای کوچک” تصویرگران آلمانی این نمایشگاه هستند.

گفتنی است این نمایشگاه با حمایت و برنامه ریزی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در برلین، وزارت خارجه آلمان و همچنین چندین موسسه هنری و موزه برگزار شده بود

مطالب مشابه
ارسال دیدگاه جدید
شما میتوانید نظر و پیشنهاد خود راجب سایت و مطلب را برای ما ارسال کنید.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

دیدگاهی ارسال نشده است!